سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند

نقش دانشگاه آزاد اسلامی در خلق مشارکت سیاسی

 

در چهارمین سخنرانی در نمازخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند ،دکتر عبدا... راسخی از اساتید هیات علمی گروه حقوق در خصوص نقش دانشگاه آزاد اسلامی در خلق مشارکت سیاسی سخنرانی نمود.

نمایش تصویر در وضیعت عادی

 دکتر راسخی در ابتدای بحث به توضیح کلمه (( مشارکت )) از دید اندیشمندان مختلف پرداخت و اظهار داشت : دکارت معتقد است من هستم و فکر می کنم پس باید تاثیر گذار باشم ؛ بنابراین مشارکت یعنی سهیم شدن   در تصمیم گیری ها .

وی گفت : در مشارکت ، سهیم شدن در قدرت تصمیم گیری و ایجاد فرصت های برابر و زندگی بهتر پیش می آید. مشارکت سیاسی یعنی افراد به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روند سیاسی جامعه تاثیر گذار هستند . 

 راسخی ادامه داد :  دو عامل در مشارکت سیاسی تاثیر گذار است : نگرش نخبگان و آگاهی جامعه ؛ نخبه چه کسی است ؟

نخبه صاحب ثروت ، قدرت اجرایی و فکر است وصاحبان فکر و قدرت اجرایی از دانشگاه ها بر می آیند؛ بنابراین بین نخبگان مختلف در جامعه باید ارتباط برقرار کرد .

آگاهی نیز در دانشگاه بوجود می آید ودانشگاه می تواند جامعه را به سمت شرکت در انتخابات سوق دهد. وی افزود ؛ فاصله بین دنشگاه و جامعه باید کم شود.

جامعه ما در حال گذار است و می تواند مشارکتی باشد و در این نوع جامعه نقش نخبگان بسیار مهم است . دانشگاه می تواند نهادهای اجتماعی سیاسی   مثل NGO ها ، نهاد ها ، احزاب و سیاسیون را متحد و فعال کند و با آگاهی دادن به جامعه  به طرف انتخاب اصلح      حرکت بدهد.

بنابراین دانشگاه می تواند در جامعه مفید عمل کند و به مسائل و مشکلات جامعه پاسخگو باشد.